Skal du nå toppen i shipping, bør du helst ha sterk mage og godt sovehjerte. Økonomiske konjunkturer, kriger, konflikter og korrupsjonsanklager – nesten alt kan vippe deg utfor og ned i en avgrunn av gjeld og lugarer fulle av kalde senger. Den utflyttede nordmannen Torstein Hagen, som vokste opp under enkle kår i Nittedal, har vært igjennom det meste.
Profil:
Nå har han åpnet døren på gløtt i Basel for å fortelle hvordan han balanserte stupet og kom fra det med livet i behold. Formuesanslaget hans er doblet fra i fjor, og med 52 milliarder løftes han flere plasser på Kapitals 400-liste til pallplass – kun slått av reder John Fredriksen.
– Jeg vil jo helst ikke stå på den listen, sier Hagen. – Men når jeg må det, kan jeg bidra med å si litt.
Både Fredriksen og Hagen har hatt god hjelp av Tor Olav Trøim ved siden av seg ved roret. Begge relasjonene har skåret seg. – Etter hva som må kalles en røff skilsmisse har vår kontakt vært begrenset til en telefon, dog innkommende, de siste 23 årene, skriver Tor Olav Trøim i en epost til Kapital om sitt forhold til Hagen.
– Men jeg gleder meg likevel stort over å se hva han har skapt. At noe som startet med et russisk elvecruise som hans kone dro på, noen gode kontakter og Torsteins forståelse av cruiseindustrien er blitt til det Viking Cruises er i dag, er en helt fantastisk historie. Han har til og med motbevist sin egen lov om at små cruiseskip skaper store finansielle problemer, sier Trøim.